Nie trzeba nikomu tłumaczyć, że bez dostarczenia energii działalność firmy nie jest możliwa… a jednak bardzo często potrafimy jedynie pokazać wprost zmianę zużycia energii. Nawiązując do punktu poprzedniego – w jednostkach fizycznych lub finansowych. Jednak wiemy, że zmienna wartość produkcji, rozbudowa firmy lub zmiany w odwrotnym kierunku – ograniczenie produkcji, zmniejszenie wykorzystywanych powierzchni – wpływa na otrzymywane wartości. Można dojść do przewrotnego wniosku – im mniej produkujemy, tym lepszy efekt energetyczny!!! Jednak nic bardziej mylnego. Dlatego aby w zrozumiały sposób pokazać faktyczne efekty energetyczne i finansowe, warto poszukać wiarygodnych wartości odniesienia. Nie jest to proste, dla każdej firmy będą to specyficzne rozwiązania, jednak warto podjąć to wyzwanie. Nie zawsze można uzyskiwane wartości odnieść wprost do wielkości produkcji lub jednostek określających usługi. Więcej na ten temat w artykule (wkrótce!!) na temat monitorowania zużycia energii.
Natomiast niezależnie od wielkości firmy, zużycia energii i wyzwań, z którymi na co dzień się mierzymy, warto wykorzystać zapis zawarty w normie ISO 50001:2018 dotyczący komunikacji: w odniesieniu do zarządzania energią i zagadnień związanych z efektywnością energetyczną, w każdym z tematów mających wpływ na te zagadnienia warto kreślić jednoznacznie:
a) co należy komunikować – czyli które informacje i w jakiej formie są faktycznie istotne,
b) kiedy należy komunikować – czyli co jaki okres czasu lub w jakich sytuacjach informacje dotyczące korzystania z energii powinny być uwzględnione,
c) z kim się komunikować – kto ma wymagane informacje, kto ma wyniki analizy, komu należy je dalej przekazywać,
d) jak się komunikować – żeby mówić zrozumiałym dla wszystkich zainteresowanych językiem. Nie tylko sposób przekazywania informacji jest tu ważny. Również sposób ich przygotowania, zestawienia i ewentualnych komentarzy oraz wyjaśnień,
e) kto się komunikuje – czyli nic innego, jak odpowiedzialność za przygotowanie, przekazanie i przetworzenie informacji dotyczących korzystania z energii.
Oczywiście, przedstawione podejście nie wyczerpuje tematu komunikacji dotyczącej efektowności energetycznej, pokazuje jedynie złożoność problemu. Warto jednak podjąć działania związane z wypracowaniem porozumienia w tym temacie, bo będzie to prowadziło do rzeczywistych korzyści dla firmy.